Eğitim Yöntemleri
Tıp eğitimi, öğrencilerin bilgi ve becerilerini kademeli olarak geliştirmek için yapılandırılmıştır. Dönem I’den VI’ya kadar her aşama, farklı eğitim yöntemleriyle öğrenimi destekler.
Dönem I, II, III – Klinik Öncesi Evre
Eğitim Öğretim Yöntemleri:
- Amfi Dersleri: Büyük gruplara verilen teorik derslerdir. Bu eğitim etkinliklerinde kavramsal bilgiler aktarılıp interaktif tartışmalar yapılmaktadır.
- Pratik Uygulama Dersleri: Histoloji, fizyoloji, tıbbi biyoloji, tıbbi biyokimya tıbbi mikrobiyoloji ve anatomi uygulamaları laboratuvarlarda gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler mikroskop kullanımı, doku ve numune incelemeleri gibi uygulamalı beceriler kazanır. Bu uygulamalar, öğrencilerin teorik bilgilerini pratiğe dökmelerine yardımcı olur.
- Temel Mesleki Beceri Uygulamaları: Maketler üzerinde yürütülen mesleksel becerileri içeren ders kurulları öğrenim hedeflerine uygun olarak düzenlenen küçük grup etkinlikleridir. Öğrenciler, maketler üzerinde mesleki beceri geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar. Küçük grup etkinlikleri olarak düzenlenen bu derslerde el yıkama, steril eldiven giyme ve çıkarma, ateş ölçme, meme muayenesi/idrar sondası takma, doğum eylemi, dikiş atma / dikiş atma, nazogastrik sonda takma gibi temel beceriler öğretilir. Bu uygulamalar, öğrencilerin güvenli ve etkili bir şekilde temel klinik işlemleri öğrenmelerini sağlar.
- Serbest/Bağımsız Çalışma Saatleri: Öğrencilerin teorik ve uygulamalı derslerde edindikleri bilgileri derinleştirmeleri, geliştirilmesi gereken alanlarını tespit edip bu alanlara yönelik çalışma yapabilmelerini ve öğrencilerin kendi kişisel ilgi alanlarıyla ilgilenmelerini sağlamak amacıyla programda yer alan serbest saatlerdir.
- Toplumsal Proje Çalışmaları: Toplumsal ve sosyal hekimlik kapsamında sosyal sorumluluk projelerinin hazırlandığı grup çalışmalarıdır. Öğrenciler, sosyal sorumluluk projeleriyle topluma katkı sağlamayı öğrenir. Sağlık alanında toplumla doğrudan ilişki kurarak hekimliğin sosyal yönünü anlamaları ve toplum sağlığına katkıda bulunmaları hedeflenir. Proje çalışmaları grup olarak yürütülür ve öğretim üyeleri tarafından rehberlik edilir.
- Makale Çalışma Modülü: Öğrencinin, danışman öğretim üyesi ile birlikte, konuya ilişkin literatür taraması yapması, uygun makaleleri seçmesi, bu makaleleri değerlendirmesi ve tartışması yoluyla bireysel öğrenme becerilerini geliştirmesi amaçlanır. Bu çalışmalar, öğrencinin kanıta dayalı tıp ilkelerini edinmesini ve sürekli mesleki gelişim yetkinliğini kazanmasını hedefleyen grup etkinlikleri olarak uygulanır.
- Özel Çalışma Modülü: Bilimsel araştırma yapabilme, araştırdıkları konu ile ilgili temel ve klinik bilgileri birleştirme, grup üyesi olarak çalışabilme ve bireysel öğrenebilme becerilerini kazanmalarını amaçlayan grup çalışmalarıdır. Bu modül, öğrencilerin araştırmacı bir bakış açısı geliştirmelerini sağlar ve bilimsel çalışmalara yönlendirme amacı taşır.
- Seçmeli Dersler: Öğrencilere ilgi alanlarına yönelik alan içi ve alan dışı ders seçenekleri sunulur. Bu dersler, öğrencilerin ilgi duydukları farklı alanlar ile ilgili eğitim almalarına olanak tanır.
Dönem IV, V – Klinik Evre
Bu evrede, öğrenciler klinik bilgi ve becerilerini gerçek hasta ortamında uygulama şansı bulur.
Eğitim Öğretim Yöntemleri:
- Sınıf Dersleri: Temel ve klinik bilgilerin teorik olarak aktarıldığı derslerdir.
- Hasta Başı Eğitim/Vizit: Eğitici gözetiminde hasta yatakları başında yapılan eğitimlerdir. Bu eğitimlerde öğrenciler hasta hazırlama, hasta sunma, hasta değerlendirmesi, tanı koyma, tedavi planlama ve hasta takibi becerilerini geliştirir. Gerçek hasta vakaları üzerinde pratik yaparak klinik becerilerini güçlendirirler.
- Klinik Beceri Uygulamaları: Öğrenciler, klinik becerilerini geliştirmek amacıyla doğrudan hastalar üzerinde uygulamalı olarak hekim gözetiminde eğitim alır. Bu beceriler arasında hasta muayenesi, tıbbi prosedürler ve tedavi uygulamaları yer alır.
- Olguya Dayalı Öğrenme: Gerçek klinik vakalar üzerinde yapılan tartışmalar ve vaka analizleridir. Bu yöntem, öğrencilerin problem çözme, karar verme ve klinik düşünme becerilerini güçlendirir.
- Poliklinik ve Ameliyathane Uygulamaları: Öğrenciler poliklinik ve ameliyathane ortamında hekimlik pratiğini hekim gözetiminde deneyimler. Hasta değerlendirmesi, tedavi planlaması ve cerrahi prosedürlerde gözlem yapma ve/veya uygulama imkanı bulurlar.
- Makale Tartışması: Öğrenciler, belirlenen bir konuda bilimsel makaleleri tartışır. Bu çalışmalar, öğrencilerin güncel literatürü takip etmelerine, kanıta dayalı tıp anlayışını geliştirmelerine ve eleştirel düşünme becerilerini artırmalarına yardımcı olur.
- Seminer/Olgu Sunumu: Öğrenciler, belirlenen klinik vakaları analiz ederek veya bir konuda seminer hazırlayarak grup önünde sunum yapar. Bu etkinlik, öğrencilerin sunum becerilerini geliştirir ve vakaları/konuları derinlemesine değerlendirmelerine olanak tanır.
- Seçmeli Dersler: Öğrencilere ilgi alanlarına yönelik alan içi ve alan dışı ders seçenekleri sunulur. Bu dersler, öğrencilerin ilgi duydukları farklı alanlar ile ilgili eğitim almalarına olanak tanır.
- Serbest/Bağımsız Çalışma Saatleri: Öğrencilerin teorik ve uygulamalı derslerde edindikleri bilgileri derinleştirmeleri, geliştirilmesi gereken alanlarını tespit edip bu alanlara yönelik çalışma yapabilmelerini ve öğrencilerin kendi kişisel ilgi alanlarıyla ilgilenmelerini sağlamak amacıyla programda yer alan serbest saatlerdir.
Dönem VI – Ön Hekimlik Evresi
Ön hekimlik evresinde öğrenciler, kazandıkları bilgi ve becerileri performansa dönüştürerek mezuniyete hazırlanır.
Eğitim Öğretim Yöntemleri:
- Hasta Başı Eğitim/Vizit: Eğitici gözetiminde hasta yatakları başında yapılan eğitimlerdir. Bu eğitimlerde öğrenciler hasta hazırlama, hasta sunma, hasta değerlendirmesi, tanı koyma, tedavi planlama ve hasta takibi becerilerini geliştirir. Gerçek hasta vakaları üzerinde pratik yaparak klinik becerilerini güçlendirirler.
- Klinik Beceri Uygulamaları: Öğrenciler, klinik becerilerini geliştirmek amacıyla doğrudan hastalar üzerinde uygulamalı olarak hekim gözetiminde eğitim alır. Bu beceriler arasında hasta muayenesi, tıbbi prosedürler ve tedavi uygulamaları yer alır.
- Servis, Ameliyathane ve Poliklinik Çalışmaları: Öğrenciler, servis ve polikliniklerde hekim gözetiminde çalışarak hasta yönetimini deneyimler. Ameliyathanede cerrahi işlemleri gözlemleyerek cerrahi beceri kazanır.
- Topluma Dayalı Tıp Uygulamaları: Öğrenciler, ASM ve TSM gibi birinci basamak sağlık hizmetlerinde görev alarak toplum sağlığı alanında bilgi ve becerilerini geliştirir. Toplumla doğrudan etkileşim sağlayarak koruyucu hekimlik uygulamalarını öğrenirler.